Com ensenyar el funcionament d’un banc a un jove accionista

CaixaBank impulsa l’educació financera entre els més joves amb el còmic “Operació AulaBank”, on s’il·lustren conceptes complexos sobre la funció d’una entitat financera de manera senzilla

La cultura financera és bàsica per al benestar de les famílies. Conèixer conceptes complexos sobre les finances familiars i saber com utilitzar-los és clau per utilitzar amb intel·ligència ingressos, estalvis i diferents instruments financers.

És el mateix que aprendre a cuinar: es pot començar per aprendre a utilitzar una paella, però no ens hem de quedar aquí. El que realment aportarà benestar amb el temps és saber elaborar menús nutritius i equilibrats. Si la salut dels ciutadans millora gràcies a això, també ho farà la societat. De la mateixa manera, si la seva salut financera personal prospera, també ho farà la del sistema financer en general.

La clau per promoure aquesta cultura financera capaç d’ajudar les famílies i la societat es troba en l’adaptació dels missatges. Com explicar als més joves el funcionament bàsic del mercat de valors? I el d’una entitat tan complexa com un banc? És tot un repte, sens dubte, però resulta del tot necessari fer-ho perquè els adolescents es comprometin des del principi amb el desenvolupament de les seves finances personals. Un dels objectius del programa de cultura financera de CaixaBank consisteix en ajudar-los a convertir-se en persones plenament conscients de les seves decisions financeres. Explicar-los-ho a través d’un còmic és un bon començament.

Formació financera per a tots

CaixaBank concedeix una especial rellevància a la cultura financera. L’entitat és conscient dels efectes que pot arribar a tenir sobre les famílies i la societat. Per això, aposta per la seva difusió i promoció. De fet, ha estat la primera entitat de l’ÍBEX 35 que ofereix formació en economia i finances als seus accionistes. Això li ha servit per convertir-se en un referent en aquest sentit entre les companyies que integren aquest índex borsari.

Una de les iniciatives que CaixaBank duu a terme dins el seu Pla de Cultura Financera és el programa Aula, que es va posar en marxa l’any 2011 i té com a objectiu facilitar formació financera de rellevància als accionistes de l’entitat. Això, per descomptat, inclou als accionistes de menor edat. De fet, CaixaBank ha establert un acord amb la Fundació de les Caixes d’Estalvis (Funcas) i el seu “Programa Funcas d’Estímul de l’Educació Financera”. Així, l’entitat es compromet a desenvolupar projectes de formació financera dirigits a tota la societat, amb especial focus en la inclusió de nens i joves.

Entre les activitats del programa Aula dirigides als accionistes més joves destaca l’edició d’un còmic que explica alguns conceptes complexos de manera senzilla. En la seva primera edició, titulada Operació Cupcake: Les Finances de la Carlota, desgranava el funcionament del mercat de valors d’una manera divertida i amena. La segona edició de Les Finances de la Carlota, que porta per títol Operació AulaBank, ja ha començat a distribuir-se entre els accionistes i se centra en explicar el funcionament i la funció social d’un petit banc escolar.

Cover_CA2

Operació AulaBank: Les Finances de la Carlota

Editat en format tradicional de comic book i digital, aquest còmic s’ha concebut com una eina per explicar al públic jove conceptes de naturalesa complexa però que cada vegada estan més presents en el dia a dia de les famílies.

Aquesta edició, titulada Operació AulaBank: Les Finances de la Carlota, explica les diferents activitats d’un banc, com la concessió de préstecs, les inversions i els criteris que s’utilitzen en ambdues activitats, fins i tot la seva dimensió social. Ho fa a través de la creació d’una entitat bancària dins un institut, un instrument que els alumnes voldran usar per aconseguir diferents objectius, com adquirir samarretes per a l’equip de bàsquet, comprar-se un skate nou o finançar un negoci de venda de ninots de ganxet (amigurumis).

A través d’aquesta publicació es defineixen alguns termes que ens envolten cada dia, però que són autèntics desconeguts, sobretot per als lectors més joves. Alguns exemples d’això són: crèdits, dipòsits, avals, morositat, acció social, banc, provisions o criteris de finançament. El còmic inclou, a més, un glossari que explica aquests termes i complementa els conceptes presentats durant la història.

S’ha imprès una tirada de 160.000 exemplars, que es distribueixen entre accionistes de l’entitat i a través de les oficines de CaixaBank. A més, l’entitat ha habilitat un microsite accessible des del seu web corporatiu (www.caixabank.com) perquè totes les persones interessades puguin accedir via online i de forma gratuïta a aquest còmic.

Cultura financera contra l’exclusió social

L’objectiu del Pla de Cultura Financera de CaixaBank, on s’emmarca l’edició d’aquest còmic, consisteix en ajudar els ciutadans a prendre millors decisions i més conscients en termes financers. A més, inclou un altre tipus d’iniciatives com vídeos, xerrades, tallers i altres publicacions. Es dirigeixen al públic en general, tot i que es dedica una mirada especial als joves i persones amb discapacitat intel·lectual.

La cultura és bàsica per garantir la inclusió financera. Per això és essencial que les entitats com CaixaBank facin que els seus productes i serveis siguin comprensibles per als seus clients. Així és com es pot aconseguir la igualtat d’oportunitats i lluitar contra l’exclusió social. Com més aviat es comenci a fer-ho, millor resultarà.

La teva privacitat és important per a nosaltres

CaixaBank utilitza galetes pròpies i de tercers per analitzar les teves dades de navegació amb fins estratègics, de personalització (p. ex., idioma) i publicitaris i per mostrar-te publicitat personalitzada mitjançant un perfil elaborat segons les teves dades de navegació. Prem aquí per obtenir més informació o per configurar-ne o rebutjar-ne. Per acceptar totes les galetes, prem el botó “Accepta i continua navegant”.

Acceptar i continuar navegant
Avis de cookies